Balandžio 16 d. Nacionalinė šeimos taryba surengė diskusiją su šeimos tarybų / komisijų atstovais iš beveik 30 savivaldybių, siekiant aptarti esamą padėtį dėl telefonų naudojimo ugdymo įstaigose ir mokyklų patirtį savivaldybėse, taikant tam tikrus ribojimus. Diskusijoje savo žiniomis ir įžvalgomis dalinosi iniciatyvos „Iš telefono – į mokyklą” ekspertės, Nacionalinės šeimos tarybos narė, Vilniaus universiteto Psichologijos instituto direktorė prof. dr. Roma Jusienė ir Skaitmeninės etikos centro vadovė Rasa Jauniškienė.
Diskusijos dalyviams Rasa Jauniškienė akcentavo, kad dėmesys ir laikas ugdymo įstaigose turi būti sugrąžintas mokymuisi ir bendravimui. Todėl būtina – ir nelaukiant: Ugdymo proceso metu, taip pat ir per pertraukas, drausti naudojimąsi asmeniniais išmaniaisiais įrenginiais ikimokyklinio, priešmokyklinio ir bendrojo ugdymo įstaigose nuo 1 iki 10 klasės. Šią iniciatyvą jau palaiko 230 organizacijų, vienijančios psichologus, psichiatrus, vaiko raidos specialistus, neurologus, darbo su vaikais ir jaunimu specialistus, taip pat ir žmogaus teisių gynėjus, tarp jų 100 ugdymų įstaigų, tai sudaro apie 3880 asmenų. Taip pat sprendimų priėmėjai jau į politines darbotvarkes įtraukia įstatymo projektus, susijusius su mobiliųjų naudojimo mokyklose draudimu, Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos sudarytoje darbo grupėje vyksta diskusijos šiam klausimui spręsti, tačiau ir toliau reikia palaikymo šiai iniciatyvai, pasirūpinant vaikų, paauglių saugumu, susijusiu su technologijų naudojimu.
Diskusijos moderatorė prof. Dr. Roma Jusienė atkreipė dėmesį, kad prieš leidžiant vaikams naudotis socialiniais tinklais, būtina užtikrinti skaitmeninį švietimą apie šių platformų keliamus pavojus, poveikį sveikatai ir nesaugumą internete. Socialiniai tinklai neturėtų pakeisti gyvo bendravimo, aktyvios veiklos bei savarankiško mokymosi realioje aplinkoje. Siekiant sumažinti neigiamą poveikį, būtina pasirūpinti vaikų gerove realiame pasaulyje ir užtikrinti sveiką emocinę aplinką, kuri mažintų poreikį bėgti į virtualią erdvę.
Diskusijos dalyviai pasidalino skirtingų savivaldybių ugdymo įstaigų patirtimis (gerosiomis / blogosiomis), per šeimos tarybų / komisijų prizmę, kuriose yra ribojamas telefonų naudojimas. Akcentavo būtinybę bent jau savivaldos lygiu visų amžiaus grupių ugdymo įstaigose aiškiai reglamentuoti naudojimosi asmeniniais išmaniaisiais įrenginiais ribojimo tvarką ugdymo proceso metu, įskaitant pertraukas. Šeimos tarybų / komisijų atstovės pabrėžė bendradarbiavimo su tėvais svarbą, saugaus interneto prevencines veiklas (pamokas, užsiėmimus, akcijas), įtraukiant tėvus ir mokinius.
Baigdama diskusiją Tarybos narė, laikinai atliekanti Tarybos pirmininko funkcijas dr. Lijana Gvaldaitė atkreipė dėmesį į tai, kad būtina stiprinti visų suinteresuotų organizacijų, institucijų, įstaigų ir NVO bei privataus sektoriaus bendradarbiavimą siekiant apsaugoti kiekvieną interneto naudotoją, ypač vaikus ir paauglius nuo grėsmių ir žalų internete.
2025 Skaitmeninės etikos centro rekomendacijos.